fredag 5 februari 2021

Runebergsdagen



Jag satt där tyst och hörde på,
och intet ord förspilldes
och natten hunnit halvt förgå,
när jag från honom skiljdes;
han följde mig till tröskelns rand
och tryckte glatt min bjudna hand
 
Sen sågs han aldrig mera nöjd,
om han ej mig fick skåda;
vi delte sorg, vi delte fröjd,
vi rökte vapnet båda.
Nu var han gammal, jag var ung,
jag blott student, han mer än kung
 
De sägner här i sång jag satt,
från gubbens läpp de stamma,
jag hört dem mången stilla natt
vid pärtans matta flamma,
de tala några enkla ord,
tag mot dem, dyra fosterjord.*
 
Runebergdagen. Bakar runebergstårta. Sätter  ett ljus i fönstret och läser ur Fänrik Ståls sägner. 
Poesi. Historia, myt och kulturarv. 
Medan brasan sprakar i kaminen och snön gnistrar i februarisolen där ute.
 
 
 
 
*Ur Fänrik Stål, Fänrik Ståls sägner
J. L Runeberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar